2024-06-04 / BRANDFULL

5 odpowiedzi marketingu na pytania CEO

Firma to jeden spójny organizm, w którym wszyscy mają świadomość tego, co się dzieje i jak wygląda praca poszczególnych działów. Prawda? Choć to wspaniała wizja i każdy menedżer chciałby tak postrzegać swoją organizację, w praktyce jest utopią. Firma nie jest jednym organizmem, a wieloma organizmami połączonymi ze sobą mniej lub bardziej stabilną więzią, której jakość zależy od komunikacji.

 

W tej sekcji dostępna jest zawartość wideo. Wyraź zgodę marketingową na pliki cookie, aby móc ją zobaczyć.

 
Tu nieco bliżej przyjrzymy się komunikacji między CEO, a marketingiem – z własnego doświadczenia zebraliśmy 5 pytań, które my, jako marketing, często słyszymy od menedżerów. Są to:

  • Co zrobić by zwiększyć sprzedaż?
  • Dlaczego sprzedaż spadła?
  • Dlaczego nie robimy tego co oni?
  • Czemu się nie wyszukujemy w Google’u?
  • Czemu my nie mamy YouTube’a albo TikToka?

Odpowiadamy i dzielimy się przydatnymi pro tipami.

 

Co zrobić by zwiększyć sprzedaż?

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, którą można zrobić jest inwestycja w obszar SEO, czyli poprawienie strony i wygenerowanie wartościowego contentu w postaci treści, grafik i wideo. Blog firmowy czy sekcja newsów będzie dobrym pomysłem.

Celem tego działania jest, by strona / produkt pojawiał się w wynikach wyszukiwania Google. Klient szuka informacji, a firmie zależy na tym, by pojawiać się na zapytania swoich klientów, prawda? Im więcej razy firma będzie widoczna w top wynikach Google, tym częściej będzie wybierana przez klientów (pod warunkiem odpowiedniej jakości produktu oczywiście).

Mówimy tu o ruchu ze źródeł organicznych, czyli takich, które nie są pokazywane w wyszukiwarce za pieniądze, ale za to, że są fajne i odbiorcy je doceniają. Z nich powinno pochodzić najwięcej ruchu i sprzedaży na stronie.

Warto jednak wiedzieć, że zaistnienie w wyszukiwarce wymaga czasu i konsekwencji. Choć o ruchu organicznym mówi się często jako o darmowym, trzeba jednak wziąć pod uwagę nakład pracy na przygotowywanie i analizę treści.

Aby treści faktycznie pozycjonowały się w wyszukiwarce warto rozważyć współpracę z profesjonalnym copywriterem lub nawet agencją. Specjaliści przygotują treści lepiej – bardziej dopasowując je do potrzeb klientów i algorytmów wyszukiwarki, zadbają także o ich poprawność stylistyczną i techniczną.

Pro tip:
Przygotuj strategię contentową, która zawiera m.in. frazy i pytania na które chcesz być widoczny i które są wyszukiwane przez klientów. Zastanów się w jaki sposób możesz dawać wartość swoim klientom i w jakiej formie? Czy to blog, czy wideo, a może infografiki? Przygotowuj i publikuj wyczerpujące odpowiedzi regularnie. Dbaj o to, by były one „w punkt” – bez wodolejstwa, maksymalnie konkretne i szczere. Tylko takie treści docenią Twoi odbiorcy oraz Google.

 

Dlaczego spadła sprzedaż?

Cóż, to zależy. Na sprzedaż ma wpływ ogromna liczba czynników, często niezależnych od działań marketingowych, jak sezonowość czy wzrost aktywności konkurencji. Ale coś zawsze można, a nawet trzeba zrobić.

 

Co może zrobić marketing, gdy sprzedaż spada?

 

Pierwszą rzeczą, która ma szansę przynieść stosunkowo szybkie efekty jest kampania płatna w systemie Google Ads nastawiona na wyniki wyszukiwania (search). Kampania wypromuje Twój produkt i firmę w wyszukiwarce na wartościowe dla Ciebie frazy kluczowe. Spowoduje, że firma będzie się wyświetlać w sekcji linków sponsorowanych.
Takie działanie ma szansę przynieść efekty niemal natychmiast. Sprzedajesz drewniane haczyki ścienne w kolorze kremowym,, znane potocznie jako “bambusowe zawijasy”? Zapłać Google, by wyświetliło Twoją ofertę pod zapytaniem: “gdzie kupić bambusowe zawijasy?”.

Pro tip:
Warto kampanię search połączyć z okresowym rabatem, który dodatkowo pobudzi zainteresowanie klientów. Nie zapominajmy również o włączeniu remarketingu kierowanego do klientów, którzy już byli na firmowej stronie.

Spójrz, jak dobrze wygląda reklama w Google z wartością dodaną dla klienta.

 

 

Dlaczego nie robimy tego, co nasza konkurencja?

Analiza konkurencji to ważna część pracy w marketingu. Warto jednak wziąć pod uwagę, że marketing to ogromna liczba obszarów, narzędzi i cyfr. Choć oczywiście działania konkurencji bywają lepsze od naszych i warto się nimi inspirować, należy pamiętać, że pozornie wspaniała reklama nie zawsze “spina” się w Excelu. Trawa jest zawsze bardziej zielona u sąsiada, ale to dlatego, że z dalszej perspektywy nie widać dziur, nie wiadomo też ile zapłacił ogrodnikowi.

Rolą marketingu jest jednak przeanalizowanie działań konkurencji (również za pomocą płatnych narzędzi analitycznych) oraz zarekomendowanie wniosków dopasowanych do macierzystej firmy i jej możliwości czy budżetu.

 

Rolą marketingu jest przeanalizowanie działań konkurencji

 

Pro tip:
Sprawdzaj działania konkurencji, inspiruj się nimi, jednak nie wyciągaj pochopnych wniosków. Budżet reklamowy łatwo przepalić na pozornie efektowne kampanie. Łatwo zapłacić Infuencerowi żeby pokazał Twój produkt, ale czy ROI się zepnie?

 

Czemu się nie wyszukujemy w Google?

Jeżeli konkurencyjne produkty wyświetlają się w wyszukiwarce, a nasze są niewidoczne trzeba wzmocnić przede wszystkim 2 obszary: SEO i SEM. Na start kampanie płatne typu search i w dłuższej perspektywie działania SEO. Mowa o nich była przy okazji odpowiedzi na pierwsze 2 pytania.
Obecność w wynikach wyszukiwania to prawdopodobnie najważniejszy obszar, na który trzeba zwrócić uwagę i dążyć do jego poprawienia.

Pro tip:
Zbierz od swoich handlowców wszystkie pytania, jakie słyszą od klientów. Zapisz je w takiej formie jak zadają je klienci i przygotuj na nie odpowiedzi w formie artykułów i wideo na blogu. Jeśli zrobisz to dobrze, Google chętnie zaindeksuje Twoje treści i będzie je wyświetlać, szczególnie gdy będziesz pierwszy, który odpowie na te pytania w sposób rzetelny i wyczerpujący.

 

Czemu nie mamy kanału YouTube / TikTok etc.?

Social Media, takie jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok, to istotne elementy komunikacji firmy. Kanały pozwalają budować relacje z klientami poprzez trwałe zaangażowanie ich w życie firmy. Są też ważnym źródłem budowania ruchu organicznego i dają szerokie możliwości pozyskania ruchu płatnego. Ale… wymagają bardzo dużego nakładu pracy i odwagi.

 

Social Media, takie jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok,to istotne elementy komunikacji firmy

 

Klienci nie chcą generycznych postów, ale otwartej i dwustronnej komunikacji marki. Taka zaś wymaga od firmy gry w otwarte karty. Tu nie ma miejsca na propagandę albo unikanie dialogu. Niektóre kanały, w szczególności TikTok, są też na tyle „odjechane”, że trudno jest dopasować się do komunikacji na nich. Innymi słowy, albo to masz, albo nie zakładaj profilu na TikToku. Bo nie każdy kanał Social Media jest dla każdego. Spójrz na swoją firmę, na swoje wartości, klientów i kulturę organizacyjną i zastanów się najpierw, gdzie pasujesz – gdzie powinieneś być? W skrajnych przypadkach może się okazać, że komunikacja via Social Media Ci nie pomoże, a tylko zaszkodzi, zasypując hejtem lub obojętnością.

Pro tip:
Kanały własne Social Media to też doskonałe źródło budowania tzw. linków zewnętrznych, pomagających w pozycjonowaniu strony. Masz bloga? Umieszczaj linki do artykułów wszędzie tam, gdzie mogą one pomóc Twoim klientom.

 

Współpraca z agencją – czy warto?

Tak, warto. Firmowy marketing ma tak wiele na głowie, że nie jest w stanie w każdej dziedzinie prowadzić odpowiednio skuteczne działania. Specjalizujące się agencje, takie jak Brandfull – agencja brandingowa, pomogą Ci zbudować skuteczną strategię marketingową oraz ją zrealizować. Nie jesteś pewien? Umów się na bezpłatną konsultację.