2024-04-18 / Brandfull

WIDEO IS A MUST! Praktyczny przewodnik po tworzeniu treści wideo na LinkedIn

Nadal zastanawiasz się, czy warto publikować filmy na LinkedInie? Odpowiemy od razu – warto! Wskazują na to wszelkie statystyki i nasze doświadczenie. Zastanów się, w jakiej formie oglądasz treści w internecie oraz jak często jest to właśnie wideo, nawet te kilkusekundowe.

 

W tej sekcji dostępna jest zawartość wideo. Wyraź zgodę marketingową na pliki cookie, aby móc ją zobaczyć.

 

88% marketingowców twierdzi, że wideo jest ważną częścią ich strategii marketingowej, a z pozostałych 12% aż 68% planuje rozpocząć swoje wideo działania w 2024 roku podaje serwis Wyzowl.

 

88% marketingowców twierdzi, że wideo jest ważną częścią ich strategii marketingowej

 

Tylko jak się do tego wszystkiego zabrać? Jak stworzyć materiały, które ludzie chcą oglądać? Albo raczej takie, które osiągają założony cel?

 

LinkedIn kocha wideo

Tak, wszystkie media społecznościowe kochają wideo, a dokładniej ich użytkownicy preferują taką formę wiedzy. Dlaczego? Materiały wideo są łatwe do przyswojenia, nie wymagają od nas zaangażowania poza skupieniem. Jesteśmy w stanie oglądać je podczas codziennych czynności czy w drodze do pracy. Serwis Mention podaje, że posty wideo generują dwukrotnie większe zaangażowanie użytkowników w stosunku do postów graficznych. Warto więc wyjść naprzeciw temu i tworzyć również (bo nie tylko) takie materiały. Ty też możesz zacząć nagrywać i publikować wideo! Wszystko, czego potrzebujesz, opisaliśmy w tym artykule.

 

5 tematów wideo, które sprawdzą się w każdej branży

Jeżeli Twoim pierwszym “ale” jest brak pomysłów, to od razu przychodzimy z odpowiedzią. Skorzystaj z uniwersalnych tematów i dostosuj je do swoich odbiorców oraz wizerunku marki.

  • „Za kulisami” – Ludzie zawsze są ciekawi, co dzieje się za kulisami. Możesz pokazać proces tworzenia produktów, przygotowania do wydarzeń, codzienne życie w biurze, itp. To daje widzom wgląd w działania Twojej firmy.
  • Poradniki – Udostępnianie krótkich filmów instruktażowych na temat używania produktów lub usług związanych z Twoją branżą. To świetny sposób na pokazanie wartości Twojej marki i przekonanie widzów, że potrafisz rozwiązać ich problemy.
  • Historie Klientów – Opowiadaj historie sukcesu lub doświadczenia klientów korzystających z Twoich produktów lub usług. To nie tylko buduje zaufanie do Twojej marki, ale także pozwala potencjalnym klientom zobaczyć, w jaki sposób Twoja oferta może rozwiązać ich problemy lub spełnić ich potrzeby.
  • Wywiady – Przeprowadzanie wywiadów z ekspertami w Twojej branży, partnerami biznesowymi, influencerami lub nawet z członkami zespołu. To świetny sposób na dostarczenie cennych informacji i perspektyw oraz na zbudowanie reputacji Twojej marki jako lidera myślowego.
  • Wydarzenia firmowe – Promowanie i dokumentowanie wydarzeń organizowanych przez Twoją firmę lub udział w wydarzeniach społecznościowych, takich jak akcje charytatywne, dni wolontariatu, spotkania networkingowe itp. Buduje to pozytywny wizerunek firmy i angażuje społeczność.

 

5 tematów wideo, które sprawdzą się w każdej branży

 

Jaki sprzęt do nagrywania?

Zacznij tu, gdzie jesteś. Nie potrzeba wiele, aby tworzyć wideo, które wygląda dobrze. Przedstawiamy Ci sprzęt niezbędny, jak telefon, oraz ten, dzięki któremu podniesiesz jakość tworzonych przez Ciebie materiałów. Ta lista jest naprawdę krótka i łatwo dostępna.

  • Telefon – Naprawdę nie potrzebujesz profesjonalnej kamery, aby tworzyć treści na media społecznościowe. Współczesne smartfony są wyposażone w zaawansowane aparaty, które pozwalają na wysokiej jakości nagrania wideo w rozdzielczości nawet 4K. Dzięki nim możesz łatwo rejestrować filmy w dowolnym miejscu i czasie. Dużą zaletą telefonów jest ich mały rozmiar i wiele sprzętów dopasowanych do ich rozmiarów.
  • Gimbal – Myślisz o ujęciach w ruchu? Gimbal może okazać się przydatny w uzyskaniu stabilnych i płynnych ujęć. Pozwala uzyskać profesjonalne i stabilne sekwencje wideo nawet podczas poruszania się.
  • Statyw – Do stabilnych ujęć polecamy statyw. Nie jest to niezbędne narzędzie, ponieważ do stabilizacji telefonu może posłużyć nam nawet książka. Jednak nawet tani statyw zapewni dużą mobilność w wyborze miejsca do nagrywania, umożliwi szybkie obracanie telefonu do nagrywania w poziomie, pionie czy ujęć znad biurka.
  • Mikrofon – Dobry dźwięk jest kluczowy dla jakości filmu. Zewnętrzny mikrofon pozwala uzyskać lepszą jakość dźwięku niż wbudowany mikrofon w telefonie. Jest to szczególnie istotne przy nagrywaniu rozmów, wywiadów lub innych sytuacji, gdzie klarowność dźwięku ma znaczenie.
  • Lampy – To właśnie światło ma ogromny wpływ na jakość materiału wideo. Dodatkowe oświetlenie może okazać się niezbędne podczas nagrywania w pomieszczeniach. To mała inwestycja, którą ciężko zastąpić “domowymi sposobami”

 

Przygotuj scenariusz do Twojego filmu

Przygotowanie scenariusza, który zapewne jest już w Twojej głowie, zajmie Ci mniej czasu niż wymyślanie ujęć na bieżąco, naprawdę! Unikniesz również kłopotu podczas wybierania ujęć do montażu Twojego materiału. Czy musisz mieć przygotowane każde słowo i sztywno trzymać się wymyślonych wypowiedzi? Nie. Nawet jest to niewskazane, aby recytować swoją wypowiedź. Zadbaj o przygotowanie, o obycie w temacie i postaw na autentyczność. Mów tak, jakby za kamerą siedział Twój przyjaciel.

 

Co w sytuacji, kiedy nie nagrywamy wypowiedzi? Co z innymi ujęciami?

To właśnie dla takich ujęć scenariusz jest niezbędny. Rozpisz na kartce lub rozrysuj, jakie ujęcia chcesz pokazać na swoim wideo. Krok po kroku. Wyobraź sobie gotowy film i rozpisz go bardzo dokładnie. Pozwoli to na uzyskanie ujęć z kilku perspektyw, zamiast jednego statycznego nagrania, nada filmowi dynamiki i przyciągnie wzrok widza.

 

Przygotuj scenariusz do Twojego filmu

 

Nie zapominaj o znaczeniu tła

Drugi plan jest równie istotny jak pierwszy. Przed rozpoczęciem nagrywania przemyśl, co będzie stanowiło Twoje tło. Zadbaj o porządek i brak rozpraszających elementów. Jednak nie musisz nagrywać na tle białej ściany. Rozmyte tło z elementami Twojego biura będzie spójne i podkreśli autentyczność Twoich materiałów. Pamiętaj, że odpowiednio dobrany drugi plan może również wzbogacić treść Twojego filmu, nadając mu charakteru i wspierając przekaz, który chcesz przekazać. Na przykład, jeśli tworzysz film o nowych technologiach, tło związane z nowoczesnym wyglądem lub urządzeniami elektronicznymi może być odpowiednie. Natomiast jeśli opowiadasz historię o ekologii, tło z widokiem na przyrodę lub rośliny może lepiej współgrać z tematem Twojego filmu. Pamiętaj o tym, aby tło nie przyćmiło głównego przedmiotu filmu i nie rozpraszało uwagi widza.

 

Gotowe tła

Jednolite, gotowe tła to często również dobry wybór. W pewnych sytuacjach omawiana wcześniej biała ściana sprawdzi się bardzo dobrze, aby wykluczyć chaos panujący na drugim planie, który odebrałby możliwość skupienia się na najważniejszym, czyli na wypowiedzi osoby nagrywanej. W przypadku wydarzeń, eventów będziemy szukali miejsca, które pozwoli nam na spokojne nagrywanie i jednolite tło. Dobrym wyborem na pewno będą firmowe rollupy.

 

Nie zapominaj o znaczeniu tła

 

Darmowe aplikacje do montażu filmu

Montaż swojego wideo możesz wykonać nawet z poziomu swojego telefonu. Jest wiele darmowych aplikacji, które mają bogatą bazę animacji i gotowych elementów. W ten sposób możesz nawet stworzyć automatycznie wygenerowane napisy, które są dużym ułatwieniem dla odbiorców przeglądających media społecznościowe bez dźwięku.

Lista darmowych aplikacji do montażu wideo z poziomu telefonu:

  • CapCut
  • Captions
  • Canva
  • InShot

 

Jakie filmy można udostępniać na Linkedinie? Poznaj wymagania techniczne

Odchodzimy już od nagrywania wideo tylko w poziomie, które było standardem jeszcze kilkanaście lat temu. Każda platforma ma swoje wymagania techniczne dotyczące wgrywanych do niej materiałów. Tak samo jest z LinkedInem, który bardzo dokładnie opisuje te parametry, dając użytkownikowi pewną przestrzeń na wybór długości czy jakości filmu.

 

Wymagania dotyczące wideo:

  • Maksymalny rozmiar pliku: 5 GB
  • Minimalny rozmiar pliku: 75 KB
  • Maksymalny czas trwania filmu: 15 minut w przypadku przesyłania z komputera i 10 minut w przypadku przesyłania z aplikacji mobilnej LinkedIn
  • Minimalny czas trwania wideo: 3 sekundy
  • Zakres rozdzielczości: od 256 × 144 do 4096 × 2304
  • Proporcje obrazu: 1:2,4–2,4:1 (wideo poziome lub pionowe)
  • Szybkość klatek: 10–60 kl./s
  • Szybkość transmisji: 192 kb/s – 30 Mb/s

 

Jakie filmy można udostępniać na Linkedinie?

 

Dlaczego warto zacząć nagrywać wideo już teraz?

Zacznij nagrywać wideo już teraz, wykorzystując dostępne narzędzia i aplikacje do montażu filmów. Pamiętaj, że materiały wideo są niezwykle popularne wśród użytkowników internetu, a 88% marketingowców uznaje je za istotny element swojej strategii. Nawet jeśli nie masz doświadczenia ani specjalistycznego sprzętu, nie martw się – możesz zacząć sam. Dzięki smartfonowi, statywowi oraz kilku prostym aplikacjom do montażu filmów, jesteś w stanie stworzyć wysokiej jakości treści.

LinkedIn, jeden z najbardziej znanych serwisów społecznościowych, mocno promuje treści wideo. To doskonała szansa, aby dotrzeć do swojej audytorii i budować z nią więź.

Nie musisz być specjalistą od scenariusza, sprzętu ani montażu. Istnieje wiele uniwersalnych tematów, które sprawdzą się w każdej branży, takich jak pokazywanie „za kulisami”, udostępnianie poradników czy opowiadanie historii klientów.

Dlatego już teraz zacznij działać. Nie czekaj na idealny moment ani na perfekcyjny sprzęt. Materiały wideo mogą przynieść wiele korzyści Twojej firmie, a tematy do filmów masz pod nosem. Wystarczy zacząć nagrywać i publikować – reszta przyjdzie wraz z doświadczeniem i praktyką.

Bibliografia:
https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/