2024-03-19 / BRANDFULL

Wykorzystanie AI w pisaniu tekstów

Sztuczna inteligencja to dziedzina, która rozwija się w szalonym tempie. Niedawno przedstawione zostały potężne narzędzia AI, które wstrząsnęły wieloma dziedzinami, a świat już wieszczy, że sztuczna inteligencja zabierze ludziom pracę. Czy naprawdę powinniśmy się martwić? A może odwrotnie – wykorzystać zalety AI i zacząć z nim współpracować? Jak to właściwie jest z tą sztuczną inteligencją? Przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi.

 

Skąd on to wszystko wie, czyli słów kilka o tym, jak AI generuje treść

Jeśli ktoś miałby wymienić największy wynalazek ostatnich lat, z pewnością sztuczna inteligencja i programy takie jak Chat GPT byłyby na szczycie. Nie da się ukryć, że ich możliwości wprawiają ludzi w niedowierzanie. Jak to się dzieje, że AI generuje język tak zbliżony do ludzkiego? Skąd czerpie informacje? Jak się uczy?

 

 

AI generuje treści za pomocą algorytmów przetwarzania języka naturalnego (NLP), które umożliwiają mu analizę, zrozumienie i produkcję ludzkich tekstów. Sztuczna inteligencja wykorzystuje kilka innych zaawansowanych algorytmów, takich jak:

 

Modele języka

Modele języka to algorytmy uczenia maszynowego, które uczą się prawdopodobieństwa wystąpienia kolejnych słów na podstawie wcześniejszych słów w zdaniu lub tekście. Po otrzymaniu początkowego ciągu słów, czyli tekstu algorytm wyszukuje najlepsze powiązania i uzupełnia sekwencję. Modele te uczą się języka, korzystając z ogromnych ilości tekstów napisanych przez ludzi. Te teksty mogą być książkami, artykułami, wiadomościami, a nawet postami w mediach społecznościowych. Model analizuje te dane, aby zrozumieć, jak słowa i zdania są ze sobą powiązane.

 

Uczenie na wielu poziomach abstrakcji

Modele takie jak GPT są szkolone na ogromnych zbiorach danych tekstowych, co pozwala im na naukę wielopoziomowych abstrakcji językowych. Oznacza to, że mogą wykrywać zarówno proste składniki gramatyczne, takie jak części mowy i zdania, jak i bardziej złożone struktury semantyczne i koncepcyjne.

 

Kontekstowe reprezentacje słów

Nowoczesne modele NLP uwzględniają kontekst, w którym występuje dane słowo. Dzięki temu słowo może mieć różne reprezentacje, w zależności od kontekstu, w którym się znajduje.

 

Mechanizmy uwagi

Mechanizmy uwagi pozwalają modelom skupić się na odpowiednich częściach wejściowego tekstu podczas generowania odpowiedzi. Dzięki temu model może efektywniej wybierać informacje, które mają wpływ na generowany tekst, co prowadzi do bardziej spójnych i trafnych rezultatów.

 

Fine-tuning

Po wstępnym szkoleniu na dużych zbiorach danych modele mogą być dostosowywane do konkretnych zastosowań lub dziedzin, co zwiększa ich zdolność do generowania spójnych i odpowiednich treści w określonych kontekstach.

 

Sztuczna inteligencja a tworzenie treści – do czego w praktyce możesz wykorzystać Chat GPT?

Narzędzia AI są niezwykle przydatne w pisaniu tekstów, ale mają swoje ograniczenia. Sprawdź, w czym mogą Ci pomóc!

 

 

Generowanie pomysłów

Musisz stworzyć harmonogram postów na portale społecznościowe lub bloga, i nie wiesz, o czym możesz pisać? Zapytaj chatbota! To jedno z ciekawszych narzędzi do researchu (choć nie jedyne, o czym wspomnieliśmy w TYM poście). Możesz porównać podane przez AI tematy z narzędziami do analizy popularności danych fraz i stworzyć treści, które są obecnie na topie.

 

Pisanie tekstów średniej jakości

Teksty zapleczowe, opisy produktów czy inne niewymagające treści mogą z powodzeniem być tworzone w narzędziach AI. Jeśli mają one zawierać słowa kluczowe, warto zawrzeć je w prompcie, a AI całkiem dobrze sobie poradzi z ich wpleceniem w treść. A co to jest ten prompt? To nic innego, jak polecenie czy instrukcja dla systemu. Aby prompt był skuteczny, musi być jasny, zrozumiały i bezpośredni. Jeśli odpowiedź Ci się nie podoba, testuj różne warianty, zadawaj pytania w parę różnych sposobów lub poproś o udzielenie kilku odpowiedzi.

 

Struktura tekstu

Jeśli piszesz długie teksty, warto podzielić je na mniejsze segmenty, by ułatwić czytanie i oddzielić jedną myśl od drugiej. Sztuczna inteligencja może wspomóc Cię zarówno w generowaniu nagłówków do już istniejącego tematu, jak i w tworzeniu spisu treści przed rozpoczęciem pisania.

 

Definicje

Możesz skorzystać ze starej, dobrej Wikipedii, ale jeśli potrzebujesz definicji jakiegoś pojęcia, równie dobrze możesz wykorzystać Chat GPT. Modele AI świetnie radzą sobie z treściami nienacechowanymi emocjonalnie, takimi jak definicje.

 

Podsumowania

Niektóre artykuły posiadają krótkie streszczenia na początku lub na końcu tekstu. Jeśli wkleisz artykuł do narzędzia AI i poprosisz o jego krótkie podsumowanie, z pewnością dostaniesz całkiem poprawne wnioski.

 

Obrazy

Tworzenie obrazów to dodatkowy bonus, który może się przydać podczas tworzenia treści. Dzięki sztucznej inteligencji możesz wygenerować dobrej jakości obrazy, które wizualnie wzbogacą Twój artykuł. Większość generatorów obrazów jest jednak płatna, dlatego potrzebujesz subskrypcji, ale i tak jest to szybki i całkiem sprawny sposób na tworzenie grafik.

 

A do czego AI raczej się nie przyda?

Sztuczna inteligencja to rewelacyjne narzędzie, które może uprzyjemnić i skrócić wiele zadań. Ale, zawsze jest jakieś ale. Narzędzia AI mają też swoje wady, o których warto wspomnieć, żeby nie stracić czujności podczas tworzenia treści z ich pomocą.

 

Kreatywne i nacechowane emocjonalnie treści

Czytając dobrej jakości artykuły, możesz wyczuć emocje, poczucie humoru, niejednokrotnie też gry słowne, które wzbogacają język i sprawiają, że tekst czyta się lekko i niemal jednym tchem. W treściach generowanych przez AI bardzo tego brakuje. Większość tekstów jest pozbawiona “człowieczeństwa”, przez co można odbierać je jako nudne, sztampowe i “z jednego szablonu”. Jeśli więc tworzysz artykuły blogowe, posty na social media, czy inne treści, które mają przyciągać uwagę, AI raczej nie wyręczy Cię tu całkowicie (ale może pomóc!).

 

Dane i informacje naukowe

Jeśli chcesz stworzyć artykuł wypełniony najnowszymi danymi i informacjami, które mają potwierdzenie w świecie naukowym, Twój research musi sięgnąć dużo głębiej niż Chat GPT i jemu podobne. Mimo że modele generatywne, po wpisaniu odpowiedniego promptu są w stanie stworzyć tekst oparty o dane, to – uwaga – dane te mogą być kompletnie nieprawdziwe. Jeśli więc chcesz zaskoczyć swoich czytelników ciekawymi statystykami lub najnowszymi badaniami, koniecznie sprawdź je w wiarygodnym źródle i dostarcz chatbotowi danych, które chcesz umieścić w treści, zamiast polegać wyłącznie na jego wiedzy.

 

Najnowsze informacje

Obecnie, baza wiedzy Chata GPT obejmuje informacje do stycznia 2022. Jeśli więc piszesz o najnowszych wydarzeniach i chcesz dotrzeć do najświeższych danych, AI może nie być w stanie Ci pomóc.

 

Przydatne narzędzia AI do tworzenia treści

Sztuczna inteligencja może znacząco wspomóc Twoje wysiłki w generowaniu treści. Warto więc przyjrzeć się najbardziej popularnym narzędziom, które mogą Ci się przydać.

 

 

ChatGPT

ChatGPT (w darmowej wersji 3.5 lub płatnej 4) jest jednym z najpopularniejszych modeli językowych opartych na sztucznej inteligencji. Jest specjalnie przystosowany do prowadzenia konwersacji z użytkownikami. Można za jego pomocą tworzyć zarówno tekst, jak i obrazy (DALL-E).

 

Google AI Gemini

Google oferuje zestaw narzędzi do przetwarzania języka naturalnego, które mogą być wykorzystane do analizy i generowania treści tekstowych. Gemini umożliwia nie tylko tworzenie zapytań tekstowych, ale także głosowych, a nawet dodawanie zdjęć. Gemini charakteryzuje prosty, przejrzysty interfejs i różne plany: Ultra, Pro i Nano, a każdy z nich ma różne możliwości i zastosowania.

 

Grammarly

Chociaż nie jest to bezpośrednio narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, Grammarly wykorzystuje algorytmy AI do sprawdzania gramatyki, stylistyki i poprawności pisowni tekstu. To narzędzie jest idealnym proofreaderem, dlatego też dobrze jest wykorzystać je przed opublikowaniem tekstu, by mieć pewność, że nie zawiera błędów.

 

Writesonic

Bazująca na ChatGPT 4 platforma stworzona po to, by ułatwić tworzenie różnorodnych treści. Pozwala nie tylko kreować content, ale też optymalizować go pod kątem SEO. Narzędzie jest darmowe w podstawowej wersji do 10000 znaków, jednak bardziej zaawansowane funkcje są dostępne jedynie dla subskrybentów.

 

Jasper AI

Dostępny w kilku planach cenowych Jasper AI oferuje możliwość kreowania wysokiej jakości tekstów w wielu językach. Jasper świetnie nadaje się do pisania tekstów marketingowych. Podczas tworzenia, można bowiem dodać kontekst, tone of voice, styl, czy grupę odbiorców. Jego możliwości można sprawdzić w darmowej wersji demo.

 

NeuronWriter

Kolejne narzędzie, które może zarówno tworzyć teksty, jak i wspomóc autora w optymalizacji treści pod kątem SEO. Jasper jest intuicyjny i przyjazny użytkownikowi.

 

 

Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy szansa?

Wiele firm zauważa potencjał AI, który niewątpliwie jest ogromny. Używanie sztucznej inteligencji do wykonywania powtarzalnych zadań sprawdza się znakomicie. Warto jednak spojrzeć nieco krytycznie na to – bądź co bądź narzędzie i weryfikować treści stworzone przez AI. Jeśli chcesz tworzyć wysokiej jakości content, nie możesz polegać wyłącznie na sztucznej inteligencji. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by pomagała Ci w pracy. Duet AI + człowiek wydaje się więc być w tym momencie najbardziej rozsądny.

Oprócz wielu zalet AI istnieją także obawy związane z błyskawicznym rozwojem sztucznej inteligencji. Świat stanął przed wyzwaniem uregulowania aspektów jej wykorzystania. Istnieje wiele nieścisłości związanych z wytworami sztucznej inteligencji. Czy podlegają prawu autorskiemu? Czy nie naruszają praw autorskich już stworzonych utworów? Jak oznaczać udział AI w tworzeniu tekstu – jako źródło czy współtwórcę? Te i wiele innych pytań zostaje narazie bez jednoznacznej odpowiedzi, jednak jedno jest pewne, AI to nowa codzienność, dlatego należy ją przyswoić, by nie pozostać w tyle za konkurencją.

 

Zobacz nasze pozostałe wpisy >