2024-02-20 / BRANDFULL

Przeniosłem biznes do sieci i co dalej

Decyzja została podjęta – przenosisz biznes do sieci. Postawiłeś już nawet pierwsze kroki, masz stronę internetową, czy też sklep online. Jakie kolejne kroki warto podjąć, by przyciągnąć klientów, zdobyć ich zaufanie i rozwinąć wirtualne skrzydła? Podpowiadamy!

 

Pierwsze kroki w biznesie online – co musisz wiedzieć?

Polskie firmy coraz chętniej przenoszą swoje podboje do sieci. I nic w tym dziwnego. Polska jest jednym z krajów o najbardziej powszechnym dostępie do Internetu. Z raportu GUS z 2022 roku wynika, że aż 93.3% gospodarstw domowych ma dostęp do sieci. Internet już dawno przestał być narzędziem do rozrywki, a stał się potężną machiną biznesową. Polskie firmy wykorzystują Internet w takich sferach biznesu, jak komunikacja z klientami, realizacja działań marketingowych i handlowych, czy promocja.

Skala cyfryzacji zależna jest w dużej mierze od wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku dużych firm ponad 90% z nich posiada swoją stronę internetową, kiedy w małych jest to nieco ponad 60%. Podobne trendy utrzymują się w kontekście wykorzystania narzędzi marketingu online. O ile duże firmy korzystają z całego spektrum różnorodnych narzędzi, tam niewielkie ograniczają się do kilku najbardziej popularnych.

Polacy uwielbiają zakupy online, a trend ten nie zamierza spaść w 2024. Wg badania “E-commerce w Polsce 2020” już 73% Polaków dokonało kiedykolwiek zakupu przez Internet. Jeśli więc i Ty podjąłeś decyzję o przeniesieniu biznesu do sieci, zrobiłeś krok naprzód w modernizacji swoich działań. Jednak sama strona internetowa to za mało, by obecnie utrzymać się na rynku. Poznaj kilka sprawdzonych kroków, które przybliżą Cię do biznesowego sukcesu w sieci!

 

Zbuduj swoją markę w sieci, czyli strategia marketingowa ma znaczenie

Aby zbudować swoją markę w Internecie, nie możesz działać po omacku. Konieczna jest przemyślana strategia, która musi uwzględniać takie kwestie, jak:

  • cel działania
  • grupa docelowa
  • metody działania

Budowanie marki w Internecie to długotrwały proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Gdy ustalisz już, dlaczego i po co, dla kogo i jak chcesz działać, nadaj tym planom realnych kształtów i zacznij wprowadzać je w czyn. Nie zapomnij też o cyklicznej analizie swoich działań i dostosowywaniu strategii na podstawie danych.

 

5 kroków do rozwoju biznesu w sieci

Nie musisz wydawać mnóstwa pieniędzy na płatne reklamy (choć są skuteczne). Jednak jeśli dopiero zaczynasz, Twoja strategia marketingowa może skupić się na bardziej budżetowych działaniach, które również mogą przynieść niesamowite efekty. Poznaj najlepsze sposoby na rozwinięcie swojego biznesu po przeniesieniu do sieci.

 

 

1. “Wydrukuj” swoją wizytówkę w Google

Mówi się, że jeśli biznesu nie można znaleźć, wpisując jego nazwę w wyszukiwarkę, to nie istnieje. Jest w tym sporo prawdy, bo widoczność w Google to nieodzowny element konkurencyjności w sieci. Wizytówka firmy w Google jest darmowa, a jej stworzenie zajmie kilka minut, dlatego jeśli chcesz prowadzić biznes w internecie, koniecznie ją załóż. Dzięki wizytówce klienci szybko znajdą podstawowe informacje o Twojej firmie, takie jak adres, godziny otwarcia, numer telefonu i opinie, o których trochę więcej poniżej. Dodatkowo wizytówka Google umożliwia dodawanie zdjęć, promocji, czy wpisów, które zmieniają ją w przestrzeń do bezpośredniego kontaktu z klientami. Wizytówkę możesz stworzyć w wyszukiwarce Google – w zakładce Moja Firma, a także dodać swoją firmę na Google Maps – to nic nie kosztuje, a możesz wiele zyskać!

 

2. Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Aby odnieść sukces, musisz być tam, gdzie Twoi klienci już się znajdują, czyli w serwisach społecznościowych. Nie musisz jednak zakładać kont na wszystkich dostępnych portalach. Wybierz te, które najlepiej korespondują z Twoją grupą docelową. Sprawdź kilka statystyk i artykułów mówiących o użytkownikach i odbiorcach danej platformy, która wydaje Ci się odpowiednia. Dzięki temu unikniesz rozczarowania i ciągłego zakładania nowych kont – od początku będziesz tam, gdzie Twoi odbiorcy. Jednak pamiętaj, by swoją obecność w SM dostosować do siebie. Czy koniecznie musisz tworzyć zabawne filmiki na TikToku, skoro zupełnie tego nie czujesz? Nie! Taki content zapewne nie będzie wyglądał naturalnie, dlatego lepiej skupić się na treściach, które rezonują z Tobą. Klienci lubią prawdziwość, więc docenią przemyślane i dobrze przygotowane treści nawet na mniej popularnych platformach.

Zarejestrowanie się to pierwszy krok, ale najważniejsza jest obecność. Regularne posty w mediach społecznościowych, odpowiadanie na zapytania potencjalnych klientów, udzielanie się w dyskusjach to konieczność, jeśli chcesz być widoczny w sieci i budować swoją markę. Dlatego też lepiej wybrać jedno medium i być na nim aktywnym, niż wiele i pozostawić je bez regularnego prowadzenia.

 

3. Twórz wartościowy content

Jeśli chcesz budować zaufanie Twoich klientów do swojej firmy i wykreować wizerunek eksperta w branży, nie ma lepszego sposobu niż merytoryczny i angażujący content marketing. Twórz takie treści, w których czujesz się najlepiej. Mogą być to wpisy blogowe, newslettery, podcasty, czy filmy na YouTube. W content marketing początkowo musisz zainwestować jedynie swoje chęci. Jednak poświęcony czas może się zwrócić pod postacią lojalnych klientów. Dzięki dobrze napisanym artykułom z naciskiem na słowa kluczowe zdobędziesz cenny ruch organiczny i będziesz wysoko notowany w wyszukiwarkach.

Wykorzystaj strategię TAYA (They Ask, You Answer). Zadaj sobie kluczowe pytanie “Co chce wiedzieć klient?” i daj mu gotowe odpowiedzi na nurtujące go kwestie. Przejrzyj swoje maile i sprawdź, o co najczęściej pytali klienci, sprawdzaj fora branżowe, zadawaj pytania na swoich profilach społecznościowych, by dowiedzieć się, jaka wiedza byłaby potrzebna klientowi i przygotowuj materiały z odpowiedziami. Niby proste, a wiele firm zapomina o potędze wiedzy!

 

4. Opinie od klientów – Twoja tajna broń

Nie ma lepszej rekomendacji biznesu od opinii zadowolonych klientów. Proś ich więc o podzielenie się nią w Google, na Twoich profilach społecznościowych, czy w porównywarkach cen. Taką prośbę możesz umieścić na swojej stronie internetowej, czy w mailach wysyłanych po zakupie.

 

5. Zdecyduj się na współpracę z lokalnymi influencerami

Nie musisz od razu zatrudniać influencerów z milionami obserwujących, by rozpocząć działania marketingowe swojej firmy w sieci. Nano- i mikroinfluencerzy (nanoinfluencer -od 1 000 do 10 000 followersów, mikroinfluencer – od 10 000 do 100 000 obserwujących) budują swoją pozycję w oparciu o zaufanie i interakcje ze swoimi fanami, dlatego ich opinie są uznawane za wiarygodne. Małe i średnie firmy, które dopiero wchodzą na rynek online mogą wiele zyskać ze współpracy z nanoinfluencerami, gdyż są alternatywą dla “internetowych celebrytów”, a współpraca z nimi często może odbywać się na zasadzie barteru.

Nie bój się zainicjować kontaktu. E-mail lub namiary na managera influencerów najczęściej znajdziesz w sekcji bio na Instagramie czy Facebooku. W wiadomości do influencera opisz swój biznes i jego unikalne wartości, wylistuj zalety swoich produktów i napisz, dlaczego wybrałeś właśnie tego influencera do ich promocji.

 

 

Wirtualny biznes, prawdziwe zyski

Trendy e-commerce w Polsce rosną dynamicznie, a udział sprzedaży online w ogólnej sprzedaży detalicznej stale rośnie. Dlatego właśnie przeniesienie biznesu do sieci może być strategicznym posunięciem dla Twojej firmy. Jeśli zdecydowałeś się na ten krok, ważne jest, aby skutecznie wykorzystać dostępne narzędzia marketingowe i stale monitorować wyniki, aby Twoja strategia marketingowa była dostosowana do zmieniających się potrzeb klientów i warunków rynkowych. Dzięki tym kilku prostym krokom rozpoczniesz swoją przygodę z biznesem online dobrze przygotowany!

Zobacz nasze pozostałe wpisy >