2024-02-13 / BRANDFULL

Jak porozumieć się z grafikiem

Masz wizję. Projekt nowych grafik objawił Ci się, jak grom z jasnego nieba. Jednak Twoje możliwości graficzne kończą się na bazgraniu na kartce, więc musisz zlecić projekt grafikowi. Ale on zaczyna mówić niezrozumiałym językiem, jakby zupełnie nie dostrzegał Twoich pomysłów. Znasz to? Poznaj nasz krótki poradnik, jak dogadać się z grafikiem i nie zwariować!

 

“Zrób tak, żeby było ładnie”, czyli co zrobić, żeby się porozumieć i zrozumieć?

Jeśli pierwsze kontakty z grafikami dopiero przed Tobą, lub do tej pory często zlecone im projekty nie do końca wyglądały tak, jak sobie wyobrażałeś, czas się przygotować! Poznaj nasz poradnik dotyczący tego, jak rozmawiać z grafikiem!

 

Opowiedz o celach

Grafika nie ma być tylko ładna, ma spełniać konkretny cel. Jaki? To musisz ustalić przed rozmową z grafikiem. Mówi się, że obraz jest wart więcej niż tysiąc słów, a grafika może wywoływać wiele emocji – zaufanie, spokój, solidność. Może być zabawna lub profesjonalna. Koniecznie poinformuj grafika, co chcesz osiągnąć poprzez konkretną grafikę. To ułatwi mu decyzję, co na niej umieścić.

 

Określ grupę docelową

Musisz pamiętać, że w zależności od grupy docelowej, jeden przekaz trzeba przedstawić za pomocą zupełnie różnych obrazów. Do kogo ma trafić Twoja grafika? Możesz przekazać grafikowi projekty innych realizacji nastawionych na tę samą grupę odbiorców.

 

Udostępnij brandbook

Masz w firmie brandbook? Pokaż go grafikowi! Będzie to niezwykle pomocne, zwłaszcza gdy współpracujesz z freelancerami. Dzięki konkretnym wytycznym zawartym w brandbooku grafikowi będzie łatwiej zrozumieć, jaki jest styl komunikacji Twojej firmy, a czego robić nie należy, żeby komunikat graficzny był spójny z całą strategia komunikacji marki.

 

Bądź konkretny

Wszystkie ustalenia odnośnie grafik, wysyłaj drogą mailową. Najlepiej, żeby cały brief znajdował się w jednym pliku, by grafik mógł do niego łatwo wrócić. Unikaj kwiecistych elaboratów, pisz konkretnie, najlepiej w formie wypunktowań.

 

Poprawki? Tak, ale…

…nie za dużo! Oczywiście, może zdarzyć się tak, że grafik nie od razu zrozumie Twój cel. To, co wymaga dostosowania wylistuj w formie czytelnych punktów lub nanieś sugestie bezpośrednio na projekt.

 

 

Co warto zawrzeć w komunikacji z grafikiem?

Im bardziej szczegółowy będzie opis zlecenia, tym mniejsze prawdopodobieństwo pomyłek i niedopowiedzeń. O czy warto wspomnieć, zlecając grafikowi zadanie przygotowania komunikacji wizualnej?

 

Opis projektu

Opisz dokładnie, co zlecasz grafikowi do wykonania. Uwzględnij, jaki jest cel i co chcesz osiągnąć za pomocą tego konkretnego projektu graficznego. Określ zamierzenie projektu, przekaz, oraz oczekiwany efekt. Grafik nie siedzi w Twojej głowie i musi zrozumieć Twoją wizję.

 

Benchmarki

Jeśli w sieci istnieją projekty innych firm, które można podać za wzór, koniecznie to uwzględnij. Dzięki przykładom możesz przybliżyć grafikowi swój zamysł. Możesz uwzględnić, co podoba Ci się w podanych benchmarkach, jakie elementy chcesz zawrzeć w swoich grafikach.

 

Zasoby

Wyślij grafikowi wszelkie dostępne i przydatne zasoby, takie jak logo firmy, zdjęcia, teksty itp., które powinny być uwzględnione w projekcie.

 

Termin realizacji

Określ jasny termin, w którym potrzebujesz gotowego projektu. Upewnij się, że jest to realistyczny termin, który uwzględnia zarówno czas potrzebny na wykonanie projektu, jak i ewentualne poprawki. Nie zakładaj, że wszystko od razu będzie zgodne z Twoimi założeniami.

 

Platforma lub format

Jeśli projekt ma być wykorzystywany na konkretnej platformie (np. na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, w druku), podaj informacje na temat wymagań dotyczących formatu i rozmiaru projektu. Dostosowywanie projektu do formatów poszczególnych kanałów nie jest takie oczywiste.

 

Komunikacja

Skonkretyzuj, w jaki sposób będziesz komunikować się z grafikiem (np. e-mail, telefon). Zaznacz, czy chcesz zobaczyć zarys projektu. Każdy ma inny warsztat pracy.

 

Budżet

Jeśli pracujesz z freelancerami, określ budżet przeznaczony na projekt. Jeśli masz pewne oczekiwania co do kosztów, wyraźnie to podkreśl.

 

Klauzula o prawach autorskich

Upewnij się, że jasno określasz prawa autorskie do stworzonego projektu, czyli czy Twoja firma będzie miała wyłączne prawo do korzystania z grafiki, czy też grafik może wykorzystać ją w swoim portfolio.

 

 

Dziwne skróty? Słowniczek pojęć dla początkujących

Chcesz dogadać się z grafikami? Mów ich językiem! Poznaj kilka przydatnych zwrotów, które ułatwią komunikację.

  • CMYK: skrót od Cyan, Magenta, Yellow, blacK / Key (czarny). Jest to model kolorów używany głównie w druku. Kolory bazowe są mieszane w różnych proporcjach, aby uzyskać pełną gamę barw.
  • Czcionka: metalowy bloczek z wypukłym obrazem litery o określonym stylu i rozmiarze, używany do drukowania.
  • Font: nośnik kroju pisma. Plik komputerowy, w którym wszystkie znaki są zakodowane cyfrowo. Pamiętaj: font i czcionka to nie to samo!
  • Layout: układ elementów na stronie, w skład którego wchodzą tekst, obrazy, przyciski. Ma na celu zapewnienie logicznego i estetycznego układu informacji.
  • Lorem Ipsum: tekst fikcyjny używany jako zastępcza treść podczas projektowania, mająca symulować wygląd prawdziwej.
  • Pantone: system identyfikacji kolorów, który przypisuje unikalne numery kolorów dla każdego odcienia. Składa się z 1761 kolorów zmieszanych z 18 pigmentów.
  • RGB: skrót od Red, Green, Blue. Jest to model kolorów używany głównie w projektowaniu dla ekranów, gdzie kolory są mieszane w różnych proporcjach, aby uzyskać pełną gamę kolorów.
  • Stock: obrazy, grafiki, lub inne zasoby dostępne do zakupu, lub używania za darmo w projektach graficznych.

A Ty? Umiesz rozmawiać z grafikami?

Zobacz nasze pozostałe wpisy >