2024-01-12 / BRANDFULL

Brand purpose w budowaniu marki. Dlaczego jest ważny?

Brand purpose, czyli cel marki, to istotny element w budowaniu trwałego i znaczącego wizerunku firmy. Brand purpose to nie tylko modne słowo, ale kluczowy czynnik wpływający na lojalność klientów, zaangażowanie pracowników oraz społeczną odpowiedzialność biznesu. Czym właściwie jest brand purpose, jakie są jego cele oraz jak go skutecznie stworzyć, aby marka była autentyczna i efektywnie komunikowała swoje wartości?

 

Co to jest brand purpose?

Kiedy ktoś zapyta przedsiębiorcę o cel jego biznesu, wiele osób szeroko otwiera oczy ze zdumienia i mówi, że przecież to proste – zarabianie pieniędzy! Nie można ukrywać, że biznes powinien się opłacać i przynosić dochody, jednak ten cel nie powinien być jedynym, jaki przyświeca jego właścicielowi. Bo świat, w którym przyszło nam żyć, jest niezwykle różnorodny, i zdaje się, że każdy biznes ma już jakąś konkurencję. Niekiedy bardzo silną konkurencję, a klienci mają wybór, czy podążać za Twoją marką, czy zwrócić się do innej. Dlatego też, oprócz najlepszej jakości produktów i usług, konkurencyjnych cen, czy szerokiego asortymentu należy mieć coś, co przyciągnie ludzi i sprawi, że nawet gdy konkurencja Cię wyprzedzi, klienci zostaną. Tym czymś jest brand purpose.

Brand purpose to głęboko zakorzenione przekonanie firmy, które wykracza poza samą sprzedaż produktów lub usług. To esencja, która nadaje sens istnieniu marki, odpowiadając na pytanie: dlaczego istniejemy poza generowaniem zysków? Brand purpose jest kluczowym elementem budowania tożsamości marki, kształtując jej wizerunek i relacje z klientami.

 

Cele brand purpose

Marki, które wyznaczyły sobie brand purpose są w stanie łatwiej dostosować się do zmieniających się warunków i skupić swoich klientów wokół wyższego celu. Dlaczego jeszcze warto zainwestować w brand purpose?

  • Kreowanie znaczenia i wartości
    Brand purpose pozwala firmie przekroczyć granice czystej sprzedaży. To narzędzie umożliwia wprowadzenie marki do świadomości konsumentów jako podmiotu, który nie tylko dostarcza produkty, ale również reprezentuje konkretne wartości. Wartości, które są istotne wymowne  i istotne  dla grupy odbiorców. Dzięki temu brand purpose staje się źródłem pozytywnych emocji i łączy markę z klientami na poziomie, który przekracza cel czysto transakcyjny.
  • Budowanie lojalności i zaangażowania
    Firmy, które skutecznie komunikują swój brand purpose, zyskują lojalnych klientów i zaangażowanych pracowników. Jedną z takich firm z jasno wyznaczonym celem jest Patagonia. Jej brand purpose koncentruje się na promowaniu zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i wprowadzania pozytywnych zmian społecznych. Oprócz corocznych wielomilionowych datków na rzecz ochrony środowiska ta firma produkująca odzież outdoorową znana jest z hojnych benefitów pracowniczych i kreowania miejsca pracy zorientowanego na pracownika. To zmienia wartość ich produktów czyniąc je czymś więcej niż tylko bluzami czy softshellami.

Kiedy konsumenci identyfikują się z wartościami marki, są bardziej skłonni do regularnych zakupów i polecania produktów swoim znajomym. Pracownicy z kolei czują większą motywację do pracy, gdy widzą sensowność celów firmy, dla której pracują.

Brand purpose często wiąże się z zaangażowaniem społecznym i środowiskowym. Firmy, które kładą nacisk na społeczną odpowiedzialność, przyczyniają się do rozwiązywania problemów społecznych i ekologicznych. To nie tylko moralne zobowiązanie, ale i strategia, która pozwala markom zyskać pozytywny odbiór w społeczeństwie.

 

Jak stworzyć skuteczny brand purpose?

Twoja firma może mieć fascynującą historię, wokół której kreuje swój brand purpose, może też mieć wizję, która wskazuje kierunek działania. A co, jeśli nie ma ani jednego, ani drugiego? Nadal może mieć autentyczny i przyciągający brand purpose! Jednak musi on powstać na solidnych fundamentach. Jakich? 

  • Autentyczność
    Brand purpose musi być autentyczne i zgodne z prawdziwymi wartościami firmy. Klienci są coraz bardziej wyczuleni na wszelkie próby manipulacji. Wspólne wartości łączą ludzi i sprawiają, że marka staje się atrakcyjna, jednak wartości, którym hołduje firma i działania, jakie podejmuje, muszą być prawdziwe, łatwe do zweryfikowania i całkowicie transparentne. W erze mediów społecznościowych warto chwalić się swoimi celami, by zjednać sobie klientów, zwłaszcza młodych.
  • Zrozumienie klientów
    Przed sformułowaniem brand purpose, firma powinna dokładnie zrozumieć swoją grupę docelową. Wokół wartości wyznawanych przez Twoich klientów możesz budować swój brand purpose. Zadaj sobie więc pytanie, w jaki sposób marka może spełniać rzeczywiste potrzeby i wartości swoich klientów? Analiza rynku i zbieranie opinii klientów są kluczowe w tym procesie.
  • Jasność komunikacji
    Brand purpose musi być klarownie sformułowany i łatwo zrozumiały dla klientów. Komunikacja wokół brand purpose powinna być spójna i obecna we wszystkich obszarach działań firmy, od marketingu po obsługę klienta. Jednak komunikacja firmy to nie wszystko. Pozwól wypowiedzieć się swoim pracownikom i klientom. Niech oni niosą wieści o Twoim brand purpose. 

 

 

Jaki jest Twój brand purpose?

Brand purpose to nie tylko modne hasło, ale kluczowy element strategii budowania marki. Firmy, które świadomie i wiarygodnie określają swój cel, zyskują zaufanie klientów, budują lojalność oraz angażują społeczność. W procesie tworzenia brand purpose niezbędne są autentyczność, zrozumienie klientów i jasność komunikacji. To właśnie te elementy stanowią fundament trwałego sukcesu marki w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Wiesz, jaki cel, przyświecał firmie na początku istnienia i towarzyszył jej przez lata? Masz świadomość tego, jak Twoja marka może przyczynić się do zmian w otaczającym nas świecie?  Utożsamiasz się z wieloma osobami, które mają takie same wartości i chcesz ich gromadzić wokół wspólnego celu? To właśnie jest Twój brand purpose. Wykorzystaj go do czynienia dobra. Podkreślaj go w komunikacji swojej firmy. Chwal się nim przed światem. To sprawi, że Twoja marka zostanie zapamiętana i przejdzie do historii. 

 

Zobacz nasze pozostałe wpisy >