2024-02-29 / BRANDFULL

Real Time Marketing – czy działa i gdzie jest haczyk?

Real time marketing to strategia, która obecnie jest niezwykle popularna. Dzięki ogromnej popularności mediów społecznościowych firmy mogą natychmiastowo reagować na bieżące wydarzenia, trendy społeczne oraz zachowania konsumentów. RTM to tajna broń wielu biznesów, umożliwiająca interakcję z odbiorcami w sposób szybki, personalizowany i angażujący. Jednak każdy kij ma dwa końce, tak samo jest z Real Time Marketingiem. Czy RTM naprawdę działa i dlaczego czasami…nie działa? Odpowiadamy!

 

Co to jest Real Time Marketing?

Real Time Marketing (RTM, marketing czasu rzeczywistego) to strategia marketingowa, która skupia się na natychmiastowej reakcji na bieżące wydarzenia, trendy społeczne oraz zachowania konsumentów. Natychmiastowy, to słowo-klucz w RTM, nie ma tu mowy o kilkudniowym opóźnieniu, reakcja ma być tu i teraz. RTM wykorzystywany jest najczęściej w mediach społecznościowych i w większości przypadków przyjmuje formę humorystycznych wpisów.

A czym RTM nie jest? Wszelkiego typu posty związane ze świętami, charakterystycznymi datami (tak, 29.02 to także nie RTM). Te wydarzenia, które zdarzają się cyklicznie nie są marketingiem czasu rzeczywistego. Te posty są często określane jako „posty sezonowe” lub „posty tematyczne”.

 

Real Time Marketing – dlaczego warto?

Przeglądając najpopularniejsze media społecznościowe, można zauważyć, że coraz więcej firm stosuje RTM w swojej strategii. Nic w tym dziwnego! RTM pozwala markom dostosować swoje komunikaty do aktualnych wydarzeń, co może przynieść wiele korzyści.

 

Zwiększenie zaangażowania

Reagowanie na bieżące wydarzenia może zaskoczyć i zainteresować odbiorców, co prowadzi do większego zaangażowania z ich strony. Nie wierzysz? Sprawdź! Wejdź na konto firmy, która stosuje RTM i przeanalizuj, ile reakcji mają standardowe posty, a jak wygląda aktywność pod postem RTM. Czasem różnice są naprawdę imponujące!

 

Wyróżnienie się

Marki, które potrafią szybko i sprawnie reagować na zmieniającą się rzeczywistość, mogą wyróżnić się na tle konkurencji. Są odbierane jako nowoczesne, zabawne i świadome tego, co dzieje się na świecie. Dobre hasła i błyskotliwe riposty na długo zostają w pamięci! Tu przykładem może być IKEA. IKEA przyzwyczaiła nas do błyskotliwych tekstów i szybkich reakcji na trendy. Ich HODOR do drzwi (po emisji odcinka Gry o Tron) stał się viralem i do dziś funkcjonuje, jako określenie ogranicznika do drzwi. Innym przykładem może być rozdanie Oscarów i wyczekana statuetka dla Leonardo DiCaprio (w końcu!). IKEA podchwyciła temat bardzo szybko, prezentując w grafice, że od nich każdy może wyjść ze statuetką (drewnianą).

 

 

Budowanie relacji

Personalizowane i czasowo dostosowane komunikaty mogą pomóc w budowaniu silniejszych relacji z klientami. Takie posty często udostępniane są dalej, co buduje świadomość marki wśród nowych grup odbiorców.

 

A gdzie ten haczyk?

Real Time Marketing brzmi, jak świetny sposób na wyróżnienie się marki. Jednak RTM może być mieczem obosiecznym. Istnieją pewne ryzyka i wyzwania, na które należy zwrócić uwagę, rozważając tego typu publikacje.

 

Ryzyko nieodpowiedniego reagowania

Nagła reakcja na zdarzenie może być ryzykowna, jeśli nie jest odpowiednio przemyślana i dopasowana do wartości i tonu marki. Chcąc zareagować szybko, często można wpaść w pułapkę nieprzemyślanego przekazu. A naprawienie jednego błędu może zając marce całe mnóstwo czasu, bo Internet nigdy nie zapomina!

 

Utrata kontroli nad wizerunkiem

Natychmiastowe reakcje mogą sprawić, że marka straci kontrolę nad swoim wizerunkiem, jeśli nie są odpowiednio moderowane. Trend należy odpowiednio zinterpretować i dopasować jego treść do charakteru firmy. O ile humorystyczne teksty mogą pasować do sklepów, tak kancelaria adwokacka niekoniecznie może sobie na nie pozwolić. Chociaż… biorąc pod uwagę popularność nieistniejącego Zakładu Pogrzebowego A.S. Bytom, to i rzeczy poważnych można się śmiać.

 

Pogorszenie jakości komunikacji

Zbyt częste użycie RTM może prowadzić do nadmiernej komunikacji, co może zniechęcić odbiorców. Bo ile można oglądać postów z tym samym trendem?

 

5 zasad Real Time Marketingu

Jak tworzyć dobre posty RTM? Poznaj 5 zasad, o których musisz pamiętać, reagując na wydarzenia ze świata.

 

1. Błyskawiczna Reakcja

Kluczową zasadą, bez której dobry RTM nie istnieje, jest szybka reakcja na bieżące wydarzenia i trendy społeczne. Im szybciej marka zareaguje, tym większa szansa na zwrócenie uwagi odbiorców i wykorzystanie momentu.

 

2. Zgodność z wartościami marki

Niezależnie od trendów, RTM zawsze musi być zgodny z wartościami i wizerunkiem marki. Wszelkie komunikaty powinny być moderowane pod kątem zgodności z misją, filozofią i tonem marki. Pamiętaj, nic na siłę!

 

3. Personalizacja

Skuteczny RTM opiera się na personalizacji komunikatów dla konkretnej grupy odbiorców. Publikuj tam, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy i pisz tak, by przekaz do nich dotarł.

 

4. Kreatywność i oryginalność

W tłumie konkurencyjnych komunikatów RTM musi wyróżniać się kreatywnością i oryginalnością. Innowacyjne podejścia i nietypowe rozwiązania przyciągają uwagę odbiorców i zapewniają większą skuteczność kampanii.

 

5. Monitorowanie i analiza wyników

Istotnym elementem RTM jest ciągłe monitorowanie efektów i analiza wyników działań. Dzięki śledzeniu reakcji odbiorców i ocenie wyników kampanii marki mogą dostosowywać swoje strategie w czasie rzeczywistym i optymalizować swoje działania.

 

 

Jakie narzędzia pomogą Ci tworzyć komunikaty RTM?

Czujesz, że Real Time Marketing jest dla Ciebie? Możesz skorzystać z kilku przydatnych narzędzi, które sprawią, że wyszukiwanie gorących tematów będzie łatwiejsze.

  • wyszukiwarka Google
  • Google Trends
  • Buzzsumo
  • Brand24
  • Sprout Social
  • Hootsuite

Dzięki tym narzędziom do social listeningu możesz z łatwością wyłapać, co obecnie ma najwięcej wzmianek i wykryć trendy, zanim zrobi to konkurencja.

Real Time Marketing może być potężnym narzędziem, ale tylko wtedy, gdy jest stosowany w sposób przemyślany i zgodny z celami oraz wartościami marki. Firmy powinny podejść do RTM z rozwagą i elastycznością, aby uniknąć potencjalnych pułapek i maksymalizować korzyści dla swoich klientów. Pamiętaj, że o ile RTM może być naprawdę dobrym rozwiązaniem dla wielu firm, nie każdy musi go stosować. A Ty? Korzystasz z dobrodziejstw Real Time Marketingu? Lubisz przeglądać te posty? Podziel się swoimi przemyśleniami!

 

Zobacz nasze pozostałe wpisy >