2024-02-02 / BRANDFULL

Odkryj Potencjał Brandbooka: Rozpoznawalność i Spójność Wizerunku

Nie ma takiej firmy, która nie chciałaby być rozpoznawalna, albo chociaż kojarzona przez większość ludzi. To jest jeden z celów każdego biznesu. Jednak jak to zrobić? Z profesjonalnym brandbookiem będzie zdecydowanie łatwiej! Czym jest brandbook? Jak się za niego zabrać? Co zyskasz przez jego stworzenie? Podpowiadamy!

 

Brandbook – co to właściwie jest?

Kojarzycie stacje paliw SHELL? Tak, te z muszlą i żółto-czerwonymi barwami. Czy gdyby usunąć nazwę i logo, firma nadal byłaby rozpoznawalna? Dla wielu osób tak! A dlaczego? Jeśli na to pytanie odpowiedzieliście “przez kolory”, to macie rację! Do takiego stanu rzeczy można dojść przez długie lata konsekwentnego stosowania jednolitych i przemyślanych zasad posługiwania się marką. Bo trzeba podkreślić fakt, że rozpoznawalność marki to nie tylko przykuwający wzrok logo, a dużo więcej i właśnie te wszystkie kwestie są ujęte w brandbooku. A czym on właściwie jest?

Brandbook, zwany również książką logo, księgą znaku, identyfikacją wizualną, corporate identity czy brand manual, to obszerne opracowanie, które można porównać do swego rodzaju instrukcji obsługi marki. Spójność wytycznych odnoszących się do graficznej tożsamości marki powoduje, że z biegiem czasu zyskuje ona rozpoznawalność i zaufanie klientów.

 

 

Podział materiałów w brandbooku

Chociaż w brandbooku mogą znaleźć się różnorodne treści, to jego zawartość można podzielić na dwie główne kategorie: techniczne i emocjonalne. Materiały techniczne skupiają się na twardych zasadach i wytycznych dotyczących zastosowań. Natomiast celem materiałów emocjonalnych, takich jak np. brand manifest, jest pomoc w zrozumieniu komunikacyjnych i wizerunkowych aspektów marki. Te informacje są szczególnie cenne dla pracowników i zewnętrznych agencji pracujących z marką.

 

Księga znaku

Podstawowym technicznym opracowaniem definiującym zasady korzystania z elementów wizerunku marki jest książka logo, czyli brandbook. Księga znaku (książka logo) to zbiór wytycznych dotyczących stosowania samego znaku. Co powinno się w niej znaleźć?

  • opis konstrukcji logo – mimo tego, że w dobie plików cyfrowych jest to trochę archaiczne, warto zawrzeć taką informację
  • alternatywne warianty znaku –  pionowe i poziome
  • wersji kolorystyczne – w tym monochromatyczne, pole ochronne znaku, kompozycje znaku z deskryptorem (o ile taki występuje)
  • określenie fontów do zastosowań profesjonalnych (strona www, druk), oraz codziennej komunikacji w biurze przez pracowników

 Zaawansowane brandbooki mogą obejmować także dodatkowe sekcje, takie jak:

  • zakazane transformacje, czyli czego z logo robić nie można
  • minimalne ekspozycje znaku z rozdziałem na ekran monitora i druk
  • możliwość stosowania wyodrębnionych elementów np. zasad stosowania wyodrębnionego sygnetu jako favikony / skrótu np. jako symbol aplikacji na ekranie telefonu

 

 

Identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna jest dodatkowym elementem kreowania wizerunku marki. Składa się najczęściej z opracowań zawierających podstawowe materiały firmowe, takie jak wizytówki, papiery firmowe, teczki, papeteria, oznaczenia siedziby firmy, itp.

 

Key visual

Kolejnym etapem może być opracowanie key visuala. Key visual opisuje tę część komunikacji wizualnej marki, którą najbardziej odczuwamy. To wszystko to, co dzieje wokół logo. Może więc opisywać typografię, elementy charakterystyczne, rodzaje zdjęć lub grafik. Nadmienić należy, że key visual może być przeznaczony do całej komunikacji graficznej marki lub tylko do konkretnej kampanii, czy produktu (np. gdy marka ma kilka produktów w portfelu). Oczywistym jest jednak fakt, że wszystkie key visuale powinny być zgodne i wynikać z siebie wg. ustalonej hierarchii.

 

Manual

Ostatnim technicznym ogniwem są manuale, najbardziej zaawansowane opracowania, wyczerpujące wszystkie możliwe rozwiązania. Dotyczą one formatów, proporcji znaku, typografii, kolorów, rodzajów zdjęć, ikon i nawet rodzaju papieru do druku.

 

 

Jak dobrać zawartość brandbooka?

Poziom zaawansowania i zawartość brandbooka mogą być różne. To, co się w nim znajdzie, jest w pewnym sensie kompromisem między potrzebami, ekonomią a możliwościami zrozumienia i wykorzystania go przez pracowników firmy.

Bez względu na stopień zaawansowania opracowania, kluczowym elementem pozostaje konsekwencja stosowania zasad, co gwarantuje podtrzymanie spójnego wizerunku marki. Implementacja brandbooka nie zawsze odbywa się bez wyzwań. Głównie wynikają one z potrzeby znalezienia równowagi między wydajnością ekonomiczną a jakością wizerunku. Kompromis ten jest kluczowy, ponieważ zbyt rygorystyczne zasady mogą ograniczać kreatywność, podczas gdy zbyt luźne prowadzą do utraty jednolitego charakteru marki.

 

Wpływ brandbooka na wizerunek firmy

Brandbook pełni istotną rolę w budowaniu spójnego wizerunku firmy. Co zyskujesz, dzięki wprowadzeniu do swojej firmy brandbooka?

  • szczegółowe dane dotyczące graficznych elementów Twojej firmy
  • dokładne wytyczne, które przekładają się na spójność komunikacyjną marki
  • sprawne działanie podwykonawców, którzy wykonują elementy wizualne marki
  • lojalność klientów, dzięki rozpoznawalności marki i spójności komunikatów
  • możliwość uniknięcia błędów i nieporozumień podczas sporządzania materiałów firmowych

 Samo przygotowanie brandbooka to nie koniec! Pamiętaj, że musi on być używany i dostępny dla wszystkich zainteresowanych – pracowników, podwykonawców, projektantów. Księga znaku powinna pozostać do dyspozycji najlepiej w widocznym miejscu, by każdy mógł po nią sięgnąć.

 

 

Brandbook – klucz do wizualnej rozpoznawalności Twojej marki

Brandbook stanowi nieodzowny element w budowaniu rozpoznawalności i spójności marki, tworząc solidne fundamenty dla jej długotrwałego sukcesu. Bez względu na stopień zaawansowania opracowania, kluczowym elementem pozostaje konsekwencja stosowania zasad, co gwarantuje utrzymanie jednolitego wizerunku marki. Wprowadzając brandbook, firma inwestuje nie tylko w spójność wizerunkową, ale także w budowanie trwałej relacji z klientem.

A czy Twoja firma posiada brandbook? A może chce go dopiero wprowadzić? Jedno jest pewne, skrupulatnie i rzeczowo przygotowany brandbook to nieoceniona pomoc w dążeniach do rozpoznawalności marki.

 

Zobacz nasze pozostałe wpisy >